ضرورت توسعه صنعت هوانوردی با رویکرد جذب سرمایهگذار و بهرهبرداری از روشهای نوین
به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری؛ آرش خانباشی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی، با اشاره به اهمیت استراتژیک صنعت هوانوردی، اظهار داشت: هنر سیاستگذاری در این است که بتوان تمام ارکان و سرمایهگذاران را در یک صنعت خاص به درستی جذب کرد. بر همین اساس، سازمان هواپیمایی کشوری برنامهریزی برای تدوین سیاستهای خاص را در دستور کار دارد. یکی از اقدامات مهم در این مسیر، استفاده از صندوقهای سرمایهگذاری متنوع و با سرمایه بالا است تا امکان جذب منابع مالی برای این حوزه فراهم شود.
خانباشی افزود: برای ترغیب سرمایهگذاران، باید تغییراتی در شیوهنامهها و مقررات موجود صورت گیرد. تدوین قوانین جدید و تسهیل شرایط ورود سرمایهگذاران از اقدامات اساسی سازمان در این حوزه به شمار میرود.
وی در ادامه گفت: در دوره جدید، سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد زمینه برای فعالیت شرکتهایی با توان بهکارگیری هواپیماهای کوچک (زیر ۱۹ نفر) در کنار هواپیماهای سنگین را در دستور کار قرار داده است. این هواپیماها میتوانند در بخشهای جابهجایی بار و مسافر نقش مهمی ایفا کنند.
سرپرست حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود تعداد زیاد فرودگاههای کماستفاده در کشور، خاطرنشان کرد: علت اصلی بهرهبرداری پایین از این فرودگاهها، عدم استفاده از تمامی ظرفیتهای صنعت هوانوردی، بهویژه در حوزه هواپیماهای کوچک بوده است. این نوع هواپیماها تاکنون در برنامهریزیها جایی نداشتهاند و تقریباً نادیده گرفته شدهاند.
وی ادامه داد: اولین اقدام سازمان در این راستا، طراحی سازوکار بهرهبرداری از هواپیماهای کوچک بوده است. یکی از پروژههای جاری، ایجاد بستر لازم برای استفاده از هواپیماهای آبنشین در درگاههای دریایی است. این پروژهها هماکنون در حال تدوین دستورالعملهای اجرایی هستند.
خانباشی تصریح کرد: با ایجاد این دستورالعملها، کشور میتواند درگاههای دریایی را بهعنوان مکمل فرودگاههای فعلی مورد استفاده قرار دهد. استفاده از این ظرفیتها، بهویژه در شمال و جنوب کشور، می تواند حمل ونقل هوایی مبتنی بر دریا (دریامحور) شود، بدون آنکه به زیرساختهای پیچیده فرودگاهی نیاز داشته باشد.
وی افزود: هواپیماهای دوزیست، که قابلیت نشست و برخاست در هر دو بستر خشکی و آبی را دارند، میتوانند در ایجاد یک شبکه مویرگی پروازی نقش کلیدی ایفا کنند. این شبکه قادر است علاوه بر پروازهای سنگین، نقاط نزدیک به یکدیگر را با هواپیماهای کوچک متصل کند و از ظرفیت دریایی نیز بهرهبرداری نماید.
خانباشی همچنین اظهار کرد: یکی از بخشهایی که کمتر به آن پرداخته شده، ورود بخش خصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک است. سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند. این روند منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نهتنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، قطعات و خدمات نگهداری نیز وابستهاند.
وی در پایان گفت: این زنجیره فعالیت میتواند بستر مناسبی برای ورود شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه تعمیرات و نگهداری باشد و یک چرخه اقتصادی پویا در حوزه هوانوردی کشور ایجاد کند که از ظرفیت سایر حوزههای ملی نیز بهره میبرد.
آرشیو زمانی
ضرورت توسعه صنعت هوانوردی با رویکرد جذب سرمایهگذار و بهرهبرداری از روشهای نوین
به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری؛ آرش خانباشی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی، با اشاره به اهمیت استراتژیک صنعت هوانوردی، اظهار داشت: هنر سیاستگذاری در این است که بتوان تمام ارکان و سرمایهگذاران را در یک صنعت خاص به درستی جذب کرد. بر همین اساس، سازمان هواپیمایی کشوری برنامهریزی برای تدوین سیاستهای خاص را در دستور کار دارد. یکی از اقدامات مهم در این مسیر، استفاده از صندوقهای سرمایهگذاری متنوع و با سرمایه بالا است تا امکان جذب منابع مالی برای این حوزه فراهم شود.
خانباشی افزود: برای ترغیب سرمایهگذاران، باید تغییراتی در شیوهنامهها و مقررات موجود صورت گیرد. تدوین قوانین جدید و تسهیل شرایط ورود سرمایهگذاران از اقدامات اساسی سازمان در این حوزه به شمار میرود.
وی در ادامه گفت: در دوره جدید، سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد زمینه برای فعالیت شرکتهایی با توان بهکارگیری هواپیماهای کوچک (زیر ۱۹ نفر) در کنار هواپیماهای سنگین را در دستور کار قرار داده است. این هواپیماها میتوانند در بخشهای جابهجایی بار و مسافر نقش مهمی ایفا کنند.
سرپرست حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود تعداد زیاد فرودگاههای کماستفاده در کشور، خاطرنشان کرد: علت اصلی بهرهبرداری پایین از این فرودگاهها، عدم استفاده از تمامی ظرفیتهای صنعت هوانوردی، بهویژه در حوزه هواپیماهای کوچک بوده است. این نوع هواپیماها تاکنون در برنامهریزیها جایی نداشتهاند و تقریباً نادیده گرفته شدهاند.
وی ادامه داد: اولین اقدام سازمان در این راستا، طراحی سازوکار بهرهبرداری از هواپیماهای کوچک بوده است. یکی از پروژههای جاری، ایجاد بستر لازم برای استفاده از هواپیماهای آبنشین در درگاههای دریایی است. این پروژهها هماکنون در حال تدوین دستورالعملهای اجرایی هستند.
خانباشی تصریح کرد: با ایجاد این دستورالعملها، کشور میتواند درگاههای دریایی را بهعنوان مکمل فرودگاههای فعلی مورد استفاده قرار دهد. استفاده از این ظرفیتها، بهویژه در شمال و جنوب کشور، می تواند حمل ونقل هوایی مبتنی بر دریا (دریامحور) شود، بدون آنکه به زیرساختهای پیچیده فرودگاهی نیاز داشته باشد.
وی افزود: هواپیماهای دوزیست، که قابلیت نشست و برخاست در هر دو بستر خشکی و آبی را دارند، میتوانند در ایجاد یک شبکه مویرگی پروازی نقش کلیدی ایفا کنند. این شبکه قادر است علاوه بر پروازهای سنگین، نقاط نزدیک به یکدیگر را با هواپیماهای کوچک متصل کند و از ظرفیت دریایی نیز بهرهبرداری نماید.
خانباشی همچنین اظهار کرد: یکی از بخشهایی که کمتر به آن پرداخته شده، ورود بخش خصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک است. سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند. این روند منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نهتنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، قطعات و خدمات نگهداری نیز وابستهاند.
وی در پایان گفت: این زنجیره فعالیت میتواند بستر مناسبی برای ورود شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه تعمیرات و نگهداری باشد و یک چرخه اقتصادی پویا در حوزه هوانوردی کشور ایجاد کند که از ظرفیت سایر حوزههای ملی نیز بهره میبرد.